Miten määritellään oikea uskova?
Kuka voi sanoa, että joku on oikea uskova?
Tai mistä sen tietää, että joku on parempi uskova kuin toinen?

Kysymyksiä, joihin törmää aina silloin tällöin.

olen kuullut sellaista, että "evankelis-luterilaiset tarvii evankeliointia paljon, koska ne ei oo oikeesti uskovia".
Niinkö?
Ei sillä, evankeliointi ei ole pahasta, mutta mikä suuntaus sitten on kelvollinen evankelioimaan niitä luttiksia? Mikä kristinuskonsuuntaus on niin paljon parempi, kuin luterilainen, että voi alkaa niitä epäuskoisia luterilaisia  evankelioida?

Ja onko totta tosiaan niin, että kun suurin osa suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, että siellä ei ole yhtään oikeaa uskovaa joidenkin mielestä?

Niin, en minä tiedä, miten oikea uskova määritellään. En minä tiedä, millainen oikea uskova on. Jos joku sen tietää, voi kertoa minulle.

Miksi minä sitten pidän itseäni uskovana?
Siksi, koska uskon Jumalaan ja Jumalan Poikaan. Mutta en minä ole parempi uskova kuin joku toinen. Ei minulla ole kriteereja, eikä valtuuksia, alkaa määritellä sitä, kenen usko on aitoa ja oikeaa. Minä uskon, että sen erottelun, jos siihen on syytä, tekee Jumala.

Raamatun sanoin, Johanneksen Evankeliumista:

16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.
18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.

Elikäs, eikö se riitä, että uskotaan. Ei meidän tarvitse vielä alkaa määrittää toisten uskon lujuutta.

Kertokaapa, miten te koette tämän asian ja mitä ajattelette siitä.