Minä rukoilen pitkin päivää. Harvoin ristin käsiäni, paitsi kirkossa.

Rukoukset ovat huokauksia Taivaan Isälle. Pyyntöjä, ajatuksia. Iltaisin rukoilen myös Isä Meidän - rukousta, siinä tulee kaikki oleellinen sanottuakin.
Isä meidän, joka olet taivaissa
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

Lisäksi pyydän usein siunausta ystävilleni ja perheelleni tottakai myös. Joskus nimeän jonkun ihan nimeltä, harvemmin.
Lapsellekin olen opettanut iltarukouksen. Hänen unikaverinsakin sen sanoo joka ilta. Jos minä en muistuta iltarukouksesta, muistuttaa lapsi siitä itse.

Miksikö rukoilen?
Se tuo minulle sisäistä rauhaa. Tasapainoittaa minua. Vaikea edes kuvailla.
Se vain helpottaa oloa. Osaan ottaa tilanteet rauhallisemmin, kun rukoilen.
Rukous voi olla "Auta nyt Taivaan Isä pääsemään tästä tilanteesta eteenpäin" Tai jotain vastaavaa.

Useimmiten se helpottaa. Onko vaikutus psykologinen vai mikä, ei sen väliä. Pääasia että se toimii!

Minä olen luonteeltani kamala hermoilija ja stressaaja. Olen ihan paineessa uusissa ja oudoissa tilanteissa, toisinaan tutuissakin. Rukous rauhoittaa minua. Saan purettua olon jollekin ja se auttaa. Sen jälkeen tulee rauhallisuus minuun ja voin toimia ajatuksen kanssa, ilman suurta paniikkia, josta yleensä on vain haittaa.

Rukousvastaukset.. Mitä ne ovat?
En minä tiedä. Minä koen kuitenkin, että monet asiat ovat rukousvastauksia.
On toisaalta mielestäni muistettava, että Jumala vastaa, kun vastaa. Ja sillä tavalla kuin Hän haluaa vastata. Aina se ei ole oman mielen tai toiveen mukaista, mutta on vastaus. Joskus sekin, ettei mitään vastausta tule, on vastaus.
Joskus vastaus voi viipyä, koska Jumalan mielestä asia ei ole ajankohtainen juuri nyt..

Vaikeita asioita, joihin ei ole olemassa yhtä ainoaa vastausta. Näitä vasta pohdiskelen. Olen kuitenkin löytänyt elämääni rauhan, tasapainon, levollisuuden. Se on tärkeintä.